O karate
Początki karate sięgają tysiąca lat wstecz. Bodhidarma, przebywając w Chinach, w klasztorze Shao Lin, nauczał swoich studentów metod osiągania wytrzymałości i siły fizycznej niezbędnych dla zniesienia surowej dyscypliny, która była częścią ich religii. Trening fizyczny zaproponowany przez Bodhidarmę został następnie rozwinięty i udoskonalony, stając się sztuką walki znaną obecnie jako Shao Lin. Sztuka ta trafiła z czasem na Okninawę, gdzie zasymilowała sie z miejscowymi formami walki. Władca starożytnej Okinawy, a później władca Kagoshimy, miasta na wysuniętym najdalej na południe cyplu wyspy Kyushu w Japonii, zakazali używania wszelkiej broni, co spowodowało rozwój technik walki przy użyciu „pustej ręki” (kara – puste; te-ręka; przyp. Kama). Ze względu na swe chińskie pochodzenie sztukę te nazywano karate i zapisywano ideogramami znaczącymi dosłownie „chińską rękę”.
Znaczenie to zmienił współczesny mistrz Gichin Funakoshi, zmarły w wieku osiemdziesięciu ośmiu lat w 1957 roku. Zamiast ideogramu oznaczającego „chińska” użył on do zapisania słowa karate ideogramu oznaczającego „pustą” rekę. Funakoshi uzył tego ideogramu ze względu na jego filozoficzne konotacje. W buddyźmie zen ideogram kara oznacza „czynienie siebie pustym”. Dla mistrza Funakoshiego karate było bowiem nie tylko sztuka walki, ale także szkołą kształtowania charakteru. Pisał : „Podobne jak gładka powierzchnia lustra odbija każdy przedmiot, który się przed nią znajdzie, i jak zaciszona dolina rozbrzmiewa najlżejszym nawet dźwiękiem, tak człowiek studiujący karate musi opróżnić swój umysł ze wszystkich złych i samolubnych myśli, by móc właściwie reagować na wszystko, co może napotkać na swej drodze.” Takie właśnie znaczenie posiada w słowie karate ideogram „kara”, czyli „pusty”.
Japońskie społeczeństwo ujrzało karate po raz pierwszy w 1922 roku, kiedy to Funakoshi, będący podówczas nauczycielem w Okinawian Teacher’s Collage, został poproszony o wykład i pokaz na wystawie tradycyjnych sztuk walki, sponsorowanej przez Ministerstwo Edukacji. Pokaz mistrza wywarł tak wielkie wrażenie, że natychmiast zasypano go prośbami o nauczanie w Tokio. W rezultacie Funakoshi nie wrócił już na Okinawę, lecz zaczął nauczać karate na różnych uniwersytetach, a nawet w Kodokanie – kolebce judo. Przełomowym momentem w historii karate był rok 1936, w którym powstał Shotokan. W 1935 roku Społeczny Komitet Wspierający Karate zebrał dość pieniędzy, aby wybudować budynek, który mógłby od początku być przeznaczony na dojo. Podwoje otwarto wiosną 1936 roku, a nieco zdumiony Funakoshi dostrzegł nad drzwiami nazwę „Shotokan” (Shotokan było literackim pseudonimem Funakoshiego z okresu młodości, kiedy to pisywał chińskie poematy).
W 1955 roku powstał Japoński Związek Karate (Japan Karate Association, w skrócie JKA), w którym Funakoshi objął stanowisko głównego instruktora. Początkowo organizacja ta skupiała jedynie kilku członków i garstkę instruktorów, którzy studiowali karate pod okiem sędziwego już mistrza. JKA uzyskał w roku 1958 oficjalną akceptacje Ministerstwa Edukacji. W tym samym roku związek zorganizował pierwsze japońskie mistrzostwa karate, które pomogły nadać tej sztuce status sportu wyczynowego.
Tekst zaczerpnięty z książki mistrza Mashatoshi Nakayamy pt. „Dynamiczne Karate”
Czym jest karate
Karate to nie tylko sztuka pięści. To droga poznania siebie i wewnętrznej harmonii, harmonii ciała i ducha.
We współczesnym świecie karate odgrywać może wiele różnych ról. Jest na przykład nauczane jako forma samoobrony w tysiącach prywatnych klubów na całym świecie. W Japonii stanowi część programu szkoleniowego policji i sił zbrojnych. Wiele uczelni włączyło karate do swych programów wychowania fizycznego. Stale też rośnie liczba kobiet uczących się technik karate. Zarówno w samej Japonii, jak i na całym świecie, karate stało się niezwykle popularnym sportem, kładącym nacisk tak na dyscyplinę duchową, jak i doskonałość fizyczną. Metoda walki, która zrodziła się niegdyś na Dalekim Wschodzie, przetrwała wieki i – ulegając stopniowym przemianom – stała się z jednej strony skutecznym sposobem samoobrony, a a z drugiej pasjonującym sportem, mającym rzesze entuzjastów na całym świecie.
PIĘĆ ZASAD SHOTOKANPo pierwsze Po pierwsze Po pierwsze Po pierwsze Po pierwsze |
SHOTOKAN DOJO KUNHitotsu Hitotsu Hitotsu Hitotsu Hitotsu |
Dwadzieścia głównych zasad ducha Karate-Do
- Karate zaczyna się i kończy pozdrowieniem
- Karate nie jest formą agresji
- Karate jest prawością i wdzięcznością
- Karate jest drogą do zrozumienia siebie i innych
- Duch jest zawsze pierwszy, technika zawsze druga
- Zawsze bądź gotowy do otwarcia swojego umysłu
- Karate uczy nas, niepowodzenie uderza w nas bardziej kiedy jest rezygnacją
- Karate ma istnieć nie tylko na dojo
- Karate jest zasadą dla całego twojego życia
- Duch karate musi zachęcać i stanowić radość dla wszystkich poczynań
- Karate musi współistnieć z ogniem twojej duszy
- Karate nie oznacza zwycięstwa, ideą jest nie przegrać
- Duch musi być niepodobny do swoich przeciwników
- Koncentracja i wypoczynek muszą być używane we właściwym czasie
- Myśl o swoich rękach i stopach jak o mieczach
- Karate jest myśleniem, że cały świat może się obrócić przeciw tobie
- Karateka zawsze pozostaje w gotowości
- Kata jest doskonałością stylu, zastosowanie jest następne
- Tak jak łuk karateka musi mieć zdolność napinania się i kurczenia, szybkości i powolności
- Duch musi zawsze dążyć do doskonałości